میکروفون استودیویی چیست؟
میکروفون ابزاری است که صوت و صدا را به الکتریسته تبدیل میکند و دادههای صوتی از طریق کامپیوتر پردازش میشود و به گوش میرسد. ما برای داشتن خروجی با کیفیت هنگام ضبط از یک منبع صوتی، نیاز به میکروفونهای استودیویی داریم. میکروفونهای استودیویی از نظر ساختار و عملکرد به دو دسته میکروفونهای داینامیک و میکروفونهای خازنی تقسیم میشوند. میکروفونهای داینامیک عموما از حساسیت کمتری برخوردار هستند و در اغلب اوقات مناسب اجراهای زنده هستند اما میکروفونهای خازنی دارای حساسیت بسیار بالایی هستند که نیازمند تغذیههای فانتوم پاور ۱۲+، ۲۴+ یا ۴۸+ ولت برای ضبط جزییات بیشتر و با کیفیت تر در استودیوهای موسیقی مورد استفاده قرار میگیرند.
پارامترهای اصلی برای انتخاب یک میکروفون استودیویی چیست؟
میزان حساسیت: این پارامتر نشان میدهد که میکروفون چقدر توان تبدیل امواج اکوستیک به امواج الکتریکی را دارا میباشد.
امپدانس میکروفون: مقاومت معادلی که یک میکروفون در مقابل عبور جریان الکتریکی از خود نشان میدهد امپدانس میکروفون نام دارد. مقاومت کم یعنی امپدانس پایین تر، مقاومت بالا یعنی امپدانس بیشتر.
پاسخ فرکانسی: این پارامتر میزان حساسیت میکروفون نسبت به صداهایی که در بازههای فرکانسی مختلف توسط میکروفن قابل دریافت و ضبط کردن هستند را شرح میدهد.
الگوهای قطبی میکروفون: الگوهای قطبی یعنی جهت یا جهت هایی که میکروفون، صداها را از آن جهت ها دریافت میکند.
الگوهای قطبی به چند دسته تقسیم میشوند؟
الگوهای قطبی به سه دسته تقسیم میشوند. دسته ی اول الگوی قطبی تمام جهتی (Omnidirectional) است که از همه جهت صدا را به یک اندازه دریافت میکند. دسته ی دوم الگوی قطبی دوجهتی (Bi-directional) نام دارد که صدا را از جلو و پشت میکروفون به یک اندازه دریافت میکند و دسته ی سوم الگوی قطبی تک جهتی (Onidirectional) است که نسبت به دریافت صدا از جلو حساس هستند.
میکروفون های تک جهته مدل های مختلفی دارند از جمله موارد زیر که نام برده شده است:
الگوی کاردیوئید (Cardioid): الگوی کاردیوئید که به آن الگوی قلبی نیز گفته میشود چون الگویی شبیه به قلب دارد. میکروفونهایی با این الگو نسبت به دریافت صدا از جلوی میکروفون حساسترند تا پشت میکروفون. زاویه ای که این میکروفونها حداکثر صدا را دریافت میکنند ۱۳۱ درجه است. میکروفون با الگوی کاردیوئید بهترین گزینه ممانعت از فیدبک هستند.
الگوی ساب کاردیوئید (Subcardioid): ساب کاردیوئیدها که به آنها Wide Cardioid نیز گفته میشود کمی بیشتر از Omnidirectional ها و کمی کمتر از Cardioidها جهتی تر هستند. آنها به این دلیل این خاصیت که پشت میکروفون حدوداً ۳db تا۱۰ کمتر از جلوی میکروفون حساس است نسبت به بقیه الگوها متمایز میشود. ساب کاردیوئیدها برای ضبط صدای گروهی از سازهای مختلف و یا گروهی از خواننده ها به کار میروند ولی آنها مستعد فیدبک نیز هستند.
الگوی سوپرکاردیوئید (Supercardioid): ساختار الگوی سوپرکاردیوئید نسبت به الگوی کاردیوید هدایتی تر (directional) است. برخلاف کاردیوئیدها، سوپر کاردیویید در پشت خود نیز یک بخش حساس دارند که صدا را دریافت میکند. که باعث میشود گاهی اوقات میکروفون گذاری با آنها کمی پیچیده و مشکل باشد.
الگوی هایپرکاردیوئید (Hypercardioid): ساختار قطبی هایپرکاردیوئید نسبت به سوپرکاردیوئید هدایتیتر (directional) است. این نوع میکروفن مانند سوپر کاردیوئیدها، دارای بخش حساس در پشت خود است که صدا را دریافت میکند، که این نیز مانند مورد قبل میکروفن گذاری را پیچیده میکند.
مجموعه گسترش صدا افتخار دارد که به عنوان یکی از کاملترین فروشگاه های اینترنتی تجیهزات استودیویی در کشور، خدمات مشاوره پیش از خرید و فروش طیف وسیعی از برندهای مطرح میکروفون های استودیویی را به شما مشتریان و بازدیدکنندگان محترم ارائه نماید.